Lekar för barn

Musikundret i Sverige - ett minne blott?

Det är alltid lätt att peka på att någonting är över och resa ett monument som visar på att saken i fråga har dött. Svårare är det att peka på orsaken till varför saken i fråga saknar puls - och hur man genom detta också kan återuppliva den. Vi kan ge två konkreta exempel på sådana företeelser, presentera möjliga orsaker samt även - förhoppningsvis - kunna ge lösningar som gör att sakerna i fråga kommer igång igen. Vi säger att det handlar om Stockholm och vi säger att dessa är två svenska under som fö tillfället är rejält på dekis.

  • Bordtennis. Bakgrund: Det som började med Hammarn, fortsatte med Stellan och därefter tog namn som J-O, Äpplet och Jörgen Persson vid och tog hela världen med storm. Sverige chockade alla och bröt igenom den massiva kinesiska mur som stått framför de allra ädlaste medaljerna. Under några år så vann svenskar - främst J-O Waldner och Jörgen Persson - allt från OS till VM och EM-Guld. Numera - efter att Peter Karlsson vann EM-Guld år 2000 - så är Sverige mer en deltagare vid olika mästerskap än en reell guldkandidat.

    Varför blev Sverige bäst? Det här kan man bara spekulera i. En tydlig sak som dock måste nämnas var tillgången. Dels så är bordtennis ingen dyr sport och dels så är den ganska tacksam att lära sig. Spelet har en naturlig spänning och den tilltalar många. Att det stod några pingisbord på varenda skola i Sverige spelade också roll och så även det faktum att många hyresgästföreningar och BRF:er ställde in pingisbord i sina skyddsrum. Hotet från öst blev i slutändan något gynnsamt.

Har de unga någon replokal i Stockholm?

  • Musikundret: Här är döden inte alls lika påtaglig som gällande bordtennis. Faktum är dock att man ser färre och färre svenska framgångar inom musiken. Vi har alla hört om Abbas segertåg, vi har sett hur Roxette seglat över de sju haven och vi har kunnat se att svenska rockband gång på gång slår igenom i exempelvis USA. Senaste exemplet var den tragiskt bortgångne Aviici som var en av de största inom sin sfär. Oberoende av genre så har Sverige, sin litenhet till trots, kunnat producera fram extrema talanger inom musik. Den störste? Ja, man kan inte bortse från att Max Martin faktiskt är den som haft flest listettor på den amerikanska billboard-listan. Förvisso som låtskrivare och producent åt andra, men det handlar ändå om hans alster.

    Varför blev Sverige bäst? Ville man testa musik så kunde man också göra det. En replokal var inte omöjligt att få tag på och inom skolan så kunde man dels välja att spela och få vägledning inom ett speciellt instrument. Dels så var också musik - och andra estetiska ämnen - lika viktiga som alla andra. Idag så kan man se att skolorna prioriterar bort musik, dans, bild och teater. Detsamma kan sägas om en replokal. Ingen fastighetsägare i exempelvis Stockholm vill upplåta ett utrymme till några skräniga ungdomar. Och om så är fallet så är konkurrensen om denna replokal hård och det kan kosta mycket pengar. Tillgångar - eller bristen - på en replokal är påtaglig i Stockholm; den är inte lika extrem i mindre städer. Det är också förklaringen till varför de musikaliska framgångarna sällan har en storstadsprägel. De flesta banden som slår igenom har tydliga kopplingar till mindre städer och rena bruksorter.

Summa Summarum: Hur kan vi få vara barn att intressera sig för musik och sport igen? Hur kan vi vuxna väcka dessa intressen till liv? Det finns inga genvägar. Ibland så kan samhället vara på tok för resultatinriktat. Både sport och musik kommer från lust och den egna viljan. Den kan man aldrig betygsätta eller sätta ett tydligt värde på. Vad spelar det för roll om en BRF tappar några kronor på att låta en källare bli en replokal, hur kan en skola inte se ett värde i att låta elever få lära sig sjunga, dansa och måla? Alla har olika talanger, men man måste dels hitta dem och dels också förädla dem så gott det går. Det är ett ansvar vi alla har.

Här finns fullt utrustade replokaler att hyra.

3 dec 2018